منظور زمین داخل بافت چیست | طرح هادی چیست

منظور زمین داخل بافت چیست | طرح هادی چیست

منظور زمین داخل بافت چیست | طرح هادی چیست

خب در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد زمینهای داخل بافت در روستاها با شما صحبت کنیم این که طرح هادی چیست چه فایدهای دارد چند روز زمینه داخل بافت با چه کاربری هایی داریم و اصولاً فرق زمین داخل بافت با زمین بیرون بافت در چیست با همدیگه صحبتی داشته باشیم.

منظور زمین داخل بافت چیست | طرح هادی چیست

طرح هادی چیست؟

سوال بسیاری از شما عزیزان این است که طرح هادی چیست چون وقتی از مالک زمین در مورد اصالت زمین سوال می کنید که آیا این زمین داخل بافت است یا نه ؟ اولین چیزی که به ذهن شما می آید این است که آیا این در این زمین طرح هادی ایجاد شده یا نه ؟ دوستان طرح هادی طرحی است که در روستاها انجام می‌شود توسط نقشه بردار که قسمتهایی از زمین در روستاها نقشه برداری می‌شود و پیشنهاداتی مبنی بر اینکه چه نوع کاربری دارد و قابل تغییر به چه نوع کاربری هایی است تعیین تکلیف می‌شود و به بنیاد مسکن استان فرستاده میشود در نهایت جواب آخر گرفته می‌شود. طرح هادی هر ۵ سال یکبار به صورت اصلاحیه در روستاها اجرا می‌شود یعنی اگر امروز زمین شما بیرون بافت بود و فاصله کمی با بافت داشت یک طرح هادی پنج سال بعد اجرا می‌شود و زمین شما داخل بافت می‌آید حالا داخل بافت چه نوع کاربری هایی دارد در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

زمین داخل بافت چیست؟

وقتی طرح هادی در یک روستا اجرا می‌شود و زمین‌هایی که نقشه برداری می شود و برای آنها کاربری‌های زراعی ، مسکونی یا باغی تعریف می‌شود اینگونه زمین ها ، زمین های داخل بافت گویند.

خوب اگر در یک روستایی طرح هادی اجرا شد و تصویب هم شد و زمین داخل بافت آمد چه نوع کاربری های این زمین می‌تواند داشته باشد . اصولاً زمین‌ها در روستاها دو دسته اند یا زمین‌هایی که طرح هادی اجرا شده و داخل بافت هستند یا زمین‌هایی که بیرون این طرح هادی قرار دارد و به زمین‌های بیرون بافت گویند البته یک اصطلاحاتی به نام الحاق به بافت و زمین چسبیده به بافت هم معرفی می‌شود که معمولاً همه اینها حکم زمین بیرون بافت را دارد و وقتی زمین بیرون بافت باشد به آن انشعابات تعلق نمی‌گیرد و جواز ساخت نیز صادر نمی‌شود و در کل مالک حق ساخت و ساز در زمینهای بیرون بافت را ندارد اما زمینهای داخل بافت به سه دسته تقسیم می شوند:

  • زمین با کاربری مسکونی
  • زمبن با کاربری زراعی
  • زمین با کاربری باغی

زمین با کاربری مسکونی

زمین با کاربری مسکونی به زمینه‌های گفته می شود که طرح هادی در حال اجرا شده داخل بافت هستند و مالک زمین می تواند بعد از دریافت مجوز ساخت شروع به ساخت و ساز کند در زمینهای با کاربری مسکونی چون داخل بافت هستند انشعابات نیز روی زمین قرار دارد به مالک بعد از دریافت مجوز ساخت و ساخت بنا تعلق می گیرد. اصولاً گرانترین و بهترین و البته شسته رفته ترین زمین ها را زمین های مسکونی می گویند البته تعدادشان نسبت به زمینه های دیگر بسیار کمتر می باشد.

زمین با کاربری زراعی

زمین با کاربری زراعی به زمین های اطلاق می شود که طرح هادی در آن اجرا شده ، داخل بافت هستند اما برای دریافت جواز ساخت و همچنین ساخت و ساز نیاز به تغییر کاربری می باشد نکته بسیار مهم در مورد زمین های غیر بافت مسکونی مانند کاربری زراعی و کاربری باغی این است که باید یک سری شرایط را این گونه زمین ها دارا باشد که با تغییر کاربری آنها موافقت شود.

دو نکته مهم که به نظر بنده میرسد از مهمترین دلایل میباشد که شما در کمتر جایی با آن برخورد داشتید و به گوش شما رسیده است این است که اولاً زمین با کاربری زراعی باید به گونه ای باشد که شما در آن راه احداث نکرده باشید به طور مثال اگر یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری را شما در آن جاده‌ای چهار متری یا شش متری ایجاد کنید و آن را تبدیل به دو یا سه قطعه نمایید به هیچ وجه با تغییر کاربری آن موافقت نخواهد شد نکته بعدی و نکته دوم این است که زمینه هایی که قصد تغییر کاربری دارند از کل متراژ زمین نهایت ۵۰ درصد آن تغییر کاربری داده میشود به فرض مثال اگر ۴۰۰ متر زمین داشته باشید و خواهان تغییر کاربری باشید تنها به ۲۰۰ متر آن نهایتاً تغییر کاربری داده میشود ‌‌‌‌.

زمین با کاربری باغی

زمینهای با کار برای باقی نیست زمین های داخل بافت که طرح هادی در آن اجرا شده و برای ساخت و ساز و همچنین دریافت جواز ساخت نیاز به تغییر کاربری می باشد نکته مهم این است که شرایطی که برای تغییر کاربری در زمین های با کاربری. زراعی وجود دارد برای زمینهای با کاربری باغی نیز صادق است و زمین شما باید همان شرایط را داشته باشد.

آیا در زمینهای با کاربری باغی و زراعی می شود ساخت و ساز نمود؟

دوستان عزیز توجه داشته باشند اگر شما یک قطعه زمین خریداری نمودید و زمین در کاربری باغی یا زراعی واقع شده بود شما می‌توانید در این قطعه زمین شروع به ساخت و ساز نمایید اما برای شما مجوز ساخت صادر نمی‌شود فقط بعد از پایان ساخت ویلا شما برای دریافت انشعابات باید پایان کار بگیرید که هزینه پایان کار فعلاً در زمان حال یعنی حواست به من سال ۱۴۰۰ در حدود متری ۳ میلیون تومان می باشد به فرض مثال اگر بنای شما ۲۰۰ متر باشد در حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای دریافت انشعابات باید پرداخت کنید این مبلغ متری ۳ میلیون تومان مربوط به متراژ بنا می باشد و ربطی به متراژ زمین ندارد.

برای دریافت مجوز ساخت در زمینهای داخل بافت چه کاری باید انجام داد؟

خوب شما می خواهید قبل از این که ساخت و ساز را شروع کنید مجوز ساخت بگیرید که اگر شما مجوز ساخت بگیرید هزینه پایان کار شما به شدت کاهش پیدا می کند.

اما می خواهید بدانید چگونه باید مجوز ساخت گرفت ببینید دوستان عزیز اگر زمین شما در کاربری مسکونی قرار داشت به راحتی به شما مجوز ساخت میدهد اما اگر زمین در کاربری باغی و زراعی قرار داشت باید اول تغییر کاربری بگیرید و زمین خود را تبدیل به کاربری مسکونی بکنید سپس برای مجوز ساخت اقدام کنید یک نکته مهم وجود دارد این است که اگر زمین شما داخل بافت باشد ولی کاربری آن زراعی یا باغی باشد هیچ کس نمی تواند ویلای شما را خراب کند یا بنایی که قرار است بسازید را خراب کند اما اگر بخواهید انشعابات بگیرید هزینه سنگینی باید پرداخت کنید در صورتی که اگه شما زمین تان کاربری مسکونی داشته باشد و مجوز ساخت بگیرید و بخواهید انشعابات بگیرید هزینه آن بسیار اندک می باشد.

مراحل و هزینه دریافت جواز ساخت ویلا یا خانه در روستا

سوال مهمی که بسیاری از مردم از ما می‌پرسند این است که اگر من بخواهم برای زمین خود جواز ساخت بگیرم و در آن شروع به ساخت و ساز نمایم مراحل دریافت جواز ساخت به چه صورت است و چه هزینه برای من دارد و مقدار آن چقدر میباشد؟

اگر زمین شما در روستا واقع شده باشد در اول کار شما باید به دهیاری محل مراجعه کنید علاوه بر کپی مدارک شخصی باید یک مبایعه نامه یا سند همراه خود داشته باشید اگر زمین شما سند دارد با سند و اگر سند ندارد با مبایعه نامه باید کار را آغاز کنید اگر زمین شما پدری می باشد حتماً با پدر خود یک مبایعه نامه صوری بنویسید و بعد از آن اقدام به دریافت جواز ساخت نمایید این مدارک عرض شد یک واجب کار میباشد خب شما به دهیاری محل مراجعه می‌کنید دهیاری شما را به بخشداری معرفی می‌کند بخشداری برای دریافت استعلامات از جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی، اداره برق ، بنیاد مسکن و اگر زمین در کنار آن نهر آب داشته باشد به اداره آب نیز نامه‌نگاری می‌کند و منتظر جواب استعلام از این ادارات می ماند که شما باید خودتان جواب تک تک نامه ها را از این ادارات بگیرید.

بعد از اینکه جواب نامه ها را گرفتید و زمین مشکلی نداشت فرض را بر این می‌گذاریم زمین کاربری مسکونی داشت برای دریافت جواز ساخت نیز هیچ مشکلی وجود نداشت شما را به نظام مهندسی معرفی می‌کند نظام مهندسی یک برآوردی از میزان بنایی که می خواهید بسازید انجام می دهد و بر اساس متراژ بنای شما از شما هزینه دریافت می کنند.

نکته مهم این است که اگر برای شما تا ۲۰۰ متر باشد یک هزینه دارد اگر از ۲۰۰ متر به بالا باشد هزینه آن دو برابر می‌شود یعنی اگر بنای شما ۱۹۹ متر داشته باشند در حدود ۵ میلیون تومان از شما دریافت می‌کند اگر متراژ بنای شما حدود ۲۰۱ متر باشد از شما ۱۰ میلیون تومان دریافت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *